Szkoda parkingowa to nic innego, jak uszkodzenie samochodu na parkingu przez osobę trzecią. Niestety, sytuacje takie jak otarcia karoserii samochodu, pęknięcie reflektora czy uszkodzenia felgi są wyjątkowo powszechne, a ich przyczyn może być mnóstwo; szkoda parkingowa bardzo często stanowi następstwo pośpiechu, roztargnienia czy krótkiego doświadczenia za kierownicą. Jednocześnie termin ten może odnosić się także do efektu chuligańskich zachowań. Wśród nich wymienia się rozbicie lusterka, zarysowanie samochodu kluczem czy celowe przebicie opony. Co robić w sytuacji, gdy dostrzegło się uszkodzenie pojazdu, które najprawdopodobniej nastąpiło na parkingu? AIF Kancelaria spieszy z pomocą. Już dziś dowiedz się więcej na temat szkody parkingowej i uzyskaj należne odszkodowanie z OC.
Odszkodowanie z OC to jedno ze świadczeń finansowych, jakie przysługuje osobie poszkodowanej w wyniku zdarzenia drogowego, które zostało spowodowane przez innego uczestnika ruchu. Jego głównym celem jest pokrycie strat materialnych, jakie odniósł poszkodowany. Warto przy tym mieć świadomość, że odszkodowanie z OC sprawcy przysługuje wyłącznie w momencie, gdy winny wypadku posiada ważne ubezpieczenie OC, z którego tytułu możliwe jest pokrycie wyrządzonych szkód. W innym przypadku osoba poszkodowana może ubiegać się o odszkodowanie z UFG – Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Aby uzyskać odszkodowanie z OC, niezbędne jest przedstawienie ubezpieczycielowi szeregu dokumentów, na podstawie których możliwe będzie potwierdzenie rozmiaru krzywdy materialnej, jaka nastąpiła po zdarzeniu. Szkoda, jaka powstała na skutek wypadku, powinna zostać naprawiona, jednak sam proces dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu uszkodzenia samochodu na parkingu nie należy do najprostszych – proces ten determinowany jest przez wiele indywidualnych szczegółów, co nierzadko wymaga odpowiedniej wiedzy prawnej. W AIF Kancelaria pomagamy naszym Klientom uzyskać satysfakcjonujące ich odszkodowanie z OC sprawcy, a także pełnimy fachowe doradztwo w zakresie uzyskiwania rekompensaty za szkody parkingowe. Poznaj nasz punkt widzenia na obszerny temat, jaki stanowi uszkodzenie samochodu na parkingu.
Mimo tego, że sytuacja jakiej efektem jest szkoda parkingowa nie należy do najprzyjemniejszych (zarówno dla jednej, jak i drugiej strony), zachowanie spokoju jest konieczne w całym procesie dochodzenia swoich roszczeń z tytułu uszkodzenia samochodu przez osobę trzecią. Jednym z najistotniejszych punktów całej sprawy jest to, czy sprawca przyznaje się do spowodowania szkody. Jeżeli tak, nie jest konieczne wzywanie policji – wtedy wystarczy, aby uczestnicy zdarzenia przygotowali oświadczenie sprawcy szkody parkingowej. Taki dokument powinien zawierać następujące informacje:
dane personalne obu stron;
dane pojazdów poszkodowanego i sprawcy (pamiętaj o numerze polisy OC!);
szczegółowy opis dotyczący wystąpienia szkody parkingowej;
datę, godzinę oraz miejsce zdarzenia;
informacje o świadkach (opcjonalnie);
zdjęcia uszkodzeń (opcjonalnie);
podpisy obu stron.
Zanim jednak przystąpisz do sporządzenia dokumentu, koniecznie upewnij się, że pojazdy biorące udział w zdarzeniu w żaden sposób nie przeszkadzają innym uczestnikom ruchu. Warto mieć świadomość, że odszkodowanie za uszkodzenie pojazdu może uzyskać każda osoba poszkodowana w zdarzeniu. Nie zawsze jednak sytuacja pozwala na sporządzenie wcześniej przedstawianego oświadczenia.
Następnie musisz wysłać wniosek do towarzystwa ubezpieczeniowego, gdzie sprawca szkody ma wykupione ubezpieczenie. Formy składania dokumentów różnią się między sobą – instrukcje można znaleźć na stronie ubezpieczyciela. Najpopularniejsze formy zgłoszeniowe to formularz oraz mail, co daje poszkodowanemu większy komfort; nie musi on wychodzić z domu, aby zgłosić zaistnienie szkody parkingowej. Oprócz zgłoszenia o szkodzie, powinno się również załączyć przygotowane wcześniej oświadczenie oraz zdjęcia, które obrazują wielkość uszkodzeń. Co potem? Pozostaje czekać na odpowiedź ze strony ubezpieczyciela, który przygotuje kosztorys i przyśle decyzję o wypłacie odszkodowania. Cały proces trwa maksymalnie 30 dni od momentu otrzymania zgłoszenia przez ubezpieczyciela. Nie zawsze jednak podana kwota okazuje się satysfakcjonująca – poszkodowany ma jednak możliwość odwołać się od decyzji ubezpieczyciela.
Zdarza się, że zawarcie ugody nie jest możliwe w związku z faktem, iż sprawca nie poczuwa się winnym zdarzenia. W takim przypadku konieczne jest zadzwonienie na policję i powiadomienie funkcjonariuszy o specyfice zdarzenia. Szkoda parkingowa zostanie wtedy potwierdzona przez przybyłych na miejsce funkcjonariuszy, którzy na podstawie zeznań oraz oceny szkód będą w stanie wskazać sprawcę. Kiedy jeszcze warto wezwać policję?
W momencie gdy sprawca uciekł z miejsca zdarzenia, nie pozostawiając po sobie żadnych danych kontaktowych.
W przypadku zauważenia poważnych uszkodzeń pojazdu, jakie mogą wpłynąć na jego bezpieczeństwo oraz dalsze użytkowanie.
Gdy okoliczności zdarzenia pozostają niejasne oraz istnieje pewne podejrzenie, że sprawca mógł celowo uszkodzić pojazd.
W sytuacji, gdy w wyniku szkody parkingowej doszło także do uszkodzenia mienia publicznego (np. latarni, skrzynki na listy, znaku drogowego) bądź innych pojazdów.
Jeżeli sprawca zdarzenia zachowuje się podejrzanie lub agresywnie, a także gdy istnieje podejrzenie, że jest on nietrzeźwy.
O wiele więcej kłopotów nastręczyć może sytuacja, w której nie da się ustalić sprawcy szkody parkingowej, ponieważ ten uciekł z miejsca zdarzenia. W tym przypadku niezbędne jest wezwanie policji, która ustali, czy w pobliżu miejsca zdarzenia działa monitoring, dzięki któremu możliwe by było zidentyfikowanie uciekiniera. Gdy w trakcie dochodzenia zostanie poznana tożsamość sprawcy, osoba poszkodowana ma szansę na odszkodowanie z OC. Nie zawsze jest to możliwe; istnieje szansa, że sprawca szkody nie posiada ważnego ubezpieczenia. Nie martw się – wciąż masz prawo, a także możliwość ubiegania się o odszkodowanie. W AIF Kancelaria pomagamy naszym Klientom w sporządzaniu wniosków do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który w przypadku wyżej przedstawionej sytuacji jest w stanie wypłacić należne pieniądze, a także – w dalszej kolejności – dochodzić kosztów od sprawcy w ramach regresu ubezpieczeniowego.
Bywa, że sprawca pozostaje nieznany, a same okoliczności zdarzenia nie będą możliwe do ustalenia. Wówczas nie będzie możliwe odszkodowanie z OC – konieczne zaś będzie skorzystanie z własnego AC. Cały proces rozpoczyna się od kontaktu z własnym ubezpieczycielem, któremu zgłasza się szkodę (podobnie jak w przypadku opisywanego wcześniej ubiegania się o odszkodowanie z OC sprawcy), jednak zamiast oświadczenia o wystąpieniu szkody parkingowej, należy dołączyć do zgłoszenia notatkę policyjną. W sytuacji naprawy szkód z AC jest pewien kłopot, który skrywa się w większej swobodzie ubezpieczycieli. Oznacza to, że mają oni znacznie większą swobodę w ustalaniu warunków; czasem dochodzi do sytuacji zaniżenia odszkodowania, które dla wielu jest bardzo frustrujące. Jednakże i w tym przypadku możliwe jest złożenie odwołania od decyzji.
Wbrew pozorom, zaniżanie odszkodowania to dość powszechny problem. Na szczęście jest na nie sposób, jaki stanowi odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. To szansa na to, by uzyskać satysfakcjonująca rekompensatę, bez konieczności wchodzenia na ścieżkę sądową. Aby jednak odwołanie okazało się skuteczne, należy zadbać o kilka istotnych elementów, do których zaliczamy:
podstawy odwołania – konieczne jest ustalenie czy odszkodowanie rzeczywiście powinno być wyższe, a także zdobycie podstaw do ubiegania się o konkretne sumy; niezbędne jest przedstawienie dokumentów potwierdzających swoją rację, a także określić kwotę właściwego odszkodowania;
dowody poniesionej szkody – same słowa nie wystarczą; ubezpieczyciele potrzebują konkretów, jakie stanowią między innymi niezależne opinie mechaników czy rzeczoznawców, a także szczegółowy wykaz cen części niezbędnych do naprawy pojazdu po doznanej szkodzie; warto także przedstawić aktualny cennik roboczogodzin zakładów naprawczych;
opinie prawników – warto skierować się do osób, które zawodowo specjalizują się w reprezentowaniu poszkodowanych w sporach z ubezpieczycielami; w AIF Kancelaria dokładnie analizujemy dokumenty, a także pomagamy zadbać o treść profesjonalnego odwołania od decyzji ubezpieczyciela.
Oprócz bazowych elementów, na których powinno opierać się każde dobre odwołanie, należy zadbać także o zamieszczenie niezbędnych informacji, takich jak dane osobowe, wskazanie towarzystwa ubezpieczeniowego (nazwa oraz adres), numer polisy, numer decyzji wydanej przez ubezpieczyciela oraz numer szkody, a także uzasadnienie. Warto walczyć o swoje, zwłaszcza jeżeli ma się ku temu możliwości. AIF Kancelaria od wielu lat pomaga Klientom w uzyskaniu różnego rodzaju odszkodowań – w tym także tych z tytułu szkody parkingowej. Serdecznie zapraszamy do kontaktu. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu możesz otrzymać środki, jakie w pełni Ci przysługują.
Regres ubezpieczeniowy to szczególne roszczenie, o które może ubiegać się zakład ubezpieczeń. Dotyczy ono żądania od sprawcy szkody zwrotu odszkodowania wypłaconego poszkodowanym, na podstawie podejrzeń, że: wszedł on w posiadanie pojazdu wskutek przestępstwa, był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, nie miał uprawnień, wyrządził szkodę umyślnie lub zbiegł z miejsca zdarzenia. W kontekście tematu, jaki stanowi szkoda parkingowa, regres ubezpieczeniowy dotyczy zwłaszcza osób, które po spowodowaniu uszkodzenia innego pojazdu (np. stojącego obok na parkingu), zdecydują się uciec z miejsca zdarzenia, mając nadzieję na uniknięcie kary.
W takich sytuacjach konieczne jest wezwanie policji. Doświadczeni funkcjonariusze wysłuchają obu stron, a także przeprowadzą dochodzenie, na podstawie którego potwierdzą bądź zaprzeczą o winie potencjalnego sprawcy zdarzenia. W ustalaniu sprawcy pomóc mogą nagrania z kamery samochodowej, zdjęcia czy świadkowie.
Obowiązkiem ubezpieczyciela jest wypłata odszkodowania w ciągu 30 dni. Warto jednak pamiętać o kwestii zaniżania wypłat przez towarzystwa ubezpieczeniowe i znać swoje prawa. W momencie gdy kwota otrzymana w kosztorysie zawiera nieprawidłowości bądź nie jest satysfakcjonująca, osoba poszkodowana ma prawo odwołać się do decyzji – konieczne jednak, by przedstawiła ona niezbędne dowody na swoją rację.