Bezpłatna infolinia: 535 707 333 Bezpłatne zgłoszenie ON-LINE

Odszkodowanie z AC – jak uniknąć zaniżenia wyceny szkody i uzyskać wysokie odszkodowanie?

odszkodowanie-z-ac

Kierowcy decydujący się na zakup polisy ubezpieczeniowej AC liczą na pełne wsparcie w przypadku utraty lub uszkodzenia pojazdu. Niestety, kiedy przytrafia im się szkoda Towarzystwo Ubezpieczeniowe potrafi rozczarować i zaoferować rażąco niskie środki pieniężne. Jak uniknąć niskiego odszkodowania? O czym pamiętać zgłaszając szkodę z AC?

 

Polisa AC – w jakich okolicznościach jest przydatna?

Polisa AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla kierowców. Dobrowolność tej polisy sprawia, że w zależności od opcji i dodatków jakie wykupi nabywca zależeć będą możliwości odszkodowawcze z niej płynące. Dlatego każdy poszkodowany chcący zgłosić szkodę w ramach polisy AC powinien dokładnie przeczytać Ogólne Warunki Umowy i sprawdzić, czy dane uszkodzenia wpisują się w zasięg ubezpieczenia. Dodatkowo w umowie zawarte są istotne terminy w jakich właściciel pojazdu winien jest zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Przekroczenie tych terminów może skutkować problemami w dochodzeniu roszczeń, a nawet ich obniżeniem!

Jak zgłosić szkodę z polisy AC?

Poszkodowany zgłaszając szkodę do ubezpieczyciela powinien zadbać o przygotowanie kompletnej dokumentacji. Mowa tutaj o wszystkich danych pojazdu ( numer rejestracyjny, numer polisy, dokumenty w obrębie zdarzenia). Zgłoszenia można w zależności od Towarzystwa Ubezpieczeniowego dokonać na kilka sposobów zdalnie przez internet, telefonicznie lub pisemnie, a także w siedzibie firmy. Po otrzymaniu zgłoszenia należy oczekiwać na rzeczoznawcę, który oceni rozmiar szkód. Ubezpieczyciel zgodnie z prawem ma 30 dni na rozpatrzenie szkody.

Samochód zastępczy – rzeczy, o których warto pamiętać

Kiedy na skutek feralnego zdarzenia pozostajemy bez środka transportu rozważamy wynajęcie pojazdu zastępczego. Poszkodowany ma do tego pełne prawo i nie powinien się wahać przed podjęciem decyzji. Należy jednak pamiętać, że polisa AC bardzo często nakreśla warunki zwrotu kosztów za auto. Co do zasady poszkodowany nie może użytkować samochodu dłużej, niż wymaga tego likwidacja szkody. Ponadto pojazd zastępczy musi być o takie samej klasie, co pojazd uszkodzony. Wynajmując pojazd odbiegający znacząco klasą musimy liczyć się z odmowa wypłaty odszkodowania za wynajem.

Jakie rozliczenie wybrać? Gotówkowe, czy bezgotówkowe?

Największym dylematem poszkodowanych jest wybór rodzaju rozliczenia w ramach polisy AC. Jeśli uszkodzenia na pojeździe obejmują 70% jego wartości to ubezpieczyciel stwierdzi tzw. szkodę całkowitą. W takim wypadku wypłacane jest odszkodowanie z AC stanowiące równowartość wartości pojazdu w dniu zdarzenia pomniejszoną o wartość wraku. W przypadku szkody częściowej poszkodowany ma prawo rozliczyć się bezgotówkowo pozostawiając pojazd w warsztacie. Ubezpieczyciel rozliczy się z nimi po zakończeniu naprawy. Poszkodowany może jednak wybrać opcję gotówkową i na podstawie sporządzonego kosztorysu przez rzeczoznawcę otrzymać daną sumę pieniędzy. Należy jednak bezwzględnie zwrócić uwagę na sposób wyceny, gdyż w wielu przypadkach rzeczoznawca zaniża wartość kosztorysu poprzez stosowanie części zamiennych lub zastosowanie niewłaściwej metody naprawy.

Ta strona wykorzystuje pliki COOKIE zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej na ten temat możesz przeczytać w polityce związanej z ciasteczkami. Akceptuję Więcej